Ρούλης ο καροτσούλης'
Μια ταινία που γύρισαν οι μαθητές του Ηλεκτρονικού τομέα του 1ου ΕΠΑΛ Χίου στα πλαίσια των πολιτιστικών προγραμμάτων "σινεμάθεια" και του μαθήματος "παραγωγή και επεξεργασία ήχου και εικόνας" 2010 - 2011. Θέμα της ταινίας είναι η προσβασιμότητα των ατόμων με ειδικές ανάγκες στην πόλη της Χίου. Δείτε και σκεφτείτε.
ΣΧΕΔΙΟ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ «ΣΙΝΕΜΑΘΕΙΑ»
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
Α.ΥΠΟΘΕΜΑΤΑ (ΠΟΙΕΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ-ΟΨΕΙΣ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ ΘΑ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΤΕ):
- Την προσβασιμότητα στους δημόσιους χώρους της πόλης μας.
- Την συμπεριφορά των πολιτών - οδηγών οχημάτων και πεζών .
- Την στάση της πολιτείας.
Β. ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ; (γράψτε συνοπτικά τους πιο σημαντικούς)
Οι μαθητές μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος :
- θα έχουν ευαισθητοποιηθεί σε θέματα προσβασιμότητας.
- θα μάθουν τη χρήση προγραμμάτων επεξεργασίας εικόνας (video) και ήχου για την παραγωγή υλικού.
- θα έχουν έρθει σε επαφή με τα επαγγέλματα που σχετίζονται με τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, (δημοσιογραφία, ηχοληψία, εικονοληψία, επεξεργασία ήχου, επεξεργασία εικόνας, μοντάζ ) και της τέχνης του κινηματογράφου
Γ. ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ? ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ ΜΕ ΑΛΛΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ:
- Μέθοδος ομαδικού έργου.
- Παιχνίδι ρόλων.
- Συνεντεύξεις από φορείς συλλογικότητες της πόλης μας (Δήμος, Γραφείο ΑΜΕΑ, Τροχαία, Λιμενικό, Σύλλογο Πεζών).
Το τελικό προϊόν θα είναι ένα ντοκιμαντέρ μικρού μήκους .
Δ. ΠΕΔΙΑ ΣΥΝΔΕΣΗΣ ΜΕ ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΩΝ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΩΝ ΓΝΩΣΤΙΚΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ
- Παραγωγή και επεξεργασία σήματος (εικόνας & ήχου).
- Εφαρμογές Πολυμέσων.
Συντελεστές
Αφήγηση: Στέλιος Ψύλλος
Κάμερα : Ανδρεάδης Φώτης, Ψωράκης Μάρκελλος, Ψύλλος Στέλιος
Σενάριο: Ανδρεάδης Φώτης, Ψωράκης Μάρκελλος, Ψύλλος Στέλιος με τη βοήθεια του καθηγητή Ηλιαδάκη Σταμάτη
Τον Καροτσούλη βοήθησε στην αφήγηση ο Μανώλης Στάθης
Επεξεργασία εικόνας & ήχου - γραφικά : Εργαστήριο Οπτικοακουστικών
Συστημάτων Ηλεκτρονικού Τομέα
Βοήθησαν οι μαθητές : Λίναρης Νίκος, Λίπαρος Δημήτρης, Σεζένιας Μιχάλης
Μουσική:
Μουσική τίτλων από τους τίτλους του Αλ Τσαντίρι News
Ren? Aubry - Ne M\' Oublie Pas
ACDC Highway to Hell
Johann Strauss II - Ο γαλάζιος Δούναβης
Ευχαριστούμε ιδιαίτερα τον Σκαπινάκη Πολύκαρπο
Παραγωγή 1ο ΕΠΑΛ Χίου
Χίος 2011
Η πορεία από την ιδέα στην εικόνα.
Μέρος 1ο Το Θέμα μας
Κείμενο εμψύχωσης και κουβέντας με τους μαθητές της ομάδας.
Η προσβασιμότητα των δρόμων της πόλης.
Η πόλη της Xίου, είναι μια πόλη με έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα. Όπως όλες οι επαρχιακές πόλεις στη χώρα μας, χαρακτηρίζεται από στενούς δρόμους με ανύπαρκτα πεζοδρόμια και ελάχιστους χώρους στάθμευσης ιδιαίτερα στο κέντρο. Πόσοι από εμάς αναλογίζονται κατά πόσο τα πεζοδρόμια και δημόσιοι χώροι είναι προσβάσιμα από άτομα με κινητικά προβλήματα ή με πρόβλημα όρασης καθώς και από γονείς που βγαίνουν στην αγορά με το παιδικό καρότσι; Υπάρχουν άραγε τα βοηθήματα εκείνα που θα κάνουν τη μετακίνηση των ανθρώπων αυτών πιο εύκολη; Είναι άραγε οι συμπολίτες μας ενημερωμένοι και ευαισθητοποιημένοι για το ζήτημα αυτό; Πόσο υπεύθυνοι είμαστε όλοι πολίτες και πολιτεία (δήμος ? τροχαία ? δημοτική αστυνομία) για σεβαστούμε το δικαίωμα των υπολοίπων που δεν μπορούν να κινηθούν όπως εμείς.
Με μια πιο προσεκτική ματιά στους δρόμους θα δούμε ότι η μετακίνηση των συμπολιτών μας που αντιμετωπίζουν κάποιο πρόβλημα είναι από εξαιρετικά δύσκολη έως και αδύνατη σε κάποιες περιπτώσεις. Κάποια ενδεικτικά προβλήματα είναι τα παρκαρισμένα αυτοκίνητα και μηχανάκια πάνω στα πεζοδρόμια, οι κακοτεχνίες στους δρόμους, τα τραπεζάκια από καφετέριες και τα διάφορα σταντ από τα εμπορικά μαγαζιά που είναι έτσι τοποθετημένα, ώστε να ενοχλούν όλους ανεξαιρέτως τους πεζούς.
Μέρος 2ο Η ιδέα
Ένα καρότσι μιλάει και διηγείται το τι τραβάει στους δρόμους της πόλης μας. Σε μία βόλτα από το σχολείο στο κέντρο της πόλης δείχνει ένα μικρό δείγμα της καθημερινής οδύσσειας .
Μέρος 3ο Ο ιστοριοπίνακας (storyboard)
Σκηνή 1η Εισαγωγή
Εισαγωγή (animation) Ένα καρότσι φτάνει στη Γή (1ο ΕΠΑΛ Χίου) από το διάστημα.
Χρόνος 10 με 20 δευτερόλεπτα.
Σκηνή 2η Πλάνα από το καρότσι
Αφήγηση Κειμένου Χρόνος Τρία Λεπτά
2.1 Περιστροφική κίνηση της κάμερα με το καρότσι στο κέντρο στην αυλή του σχολείου.
2.2 Πλάνα με την κάμερα πάνω στο καρότσι.Μικρή βόλτα από το σχολείο στο λιμάνι.
Σκηνή 3η . Βόλτα με το καρότσι
Σκηνή 4η . Πλάνα από το καρότσι ΙΙ.
Πλάνα από την κάμερα στο καρότσι. Κίνηση παράλληλα με το λιμάνι. Στο τελείωμα στρέφεται το καρότσι προς τη θάλασσα και προχωράει μέχρι την άκρη.
Σκηνή
5η . Τίτλοι
Μέρος 4ο Το Σενάριο
Σκηνή 2η
- Γεια σας
- Είμαι ο Ρούλης ο Καροτσούλης, για τους φίλους Καρούλης, και σίγουρα αναρωτιέστε πως γίνεται και μιλάω.
- Κι όμως και τα καρότσια έχουν ψυχή.
- Κατ \'αρχήν όπως θα παρατηρήσατε δεν είμαι ένα συνηθισμένο καρότσι και όπως γνωρίζεται δεν είναι όλα τα καρότσια ίδια.
- Ανήκω στην κατηγορία των αναπηρικών αμαξιδίων.
- Δεν είμαι ένα καρότσι σούπερ μάρκετ, ή ένα καρότσι που κουβαλάει βαλίτσες σε ένα σταθμό επιβίβασης.
- Ο ρόλος μου είναι διαφορετικός, σηκώνω ανθρώπους και γι αυτό έχω ένα λόγο παραπάνω.
- Μπορώ και μιλάω παίρνοντας δύναμη από το αφεντικό μου, που το βλέπω καθημερινά να παλεύει να σταθεί ισότιμα ανάμεσα στους υπόλοιπους.
- Τα δικά μου βάρη λοιπόν έχουν να κάνουν με μια μερίδα ανθρώπων που δεν μπορούν να κινηθούν όπως οι πολλοί, αλλά έχουν τα ίδια δικαιώματα ή για να είμαι ποιο ακριβής, λέμε ότι έχουν τα ίδια δικαιώματα.
- Στην πόλη που ζω τα πράγματα δεν είναι και τόσο εύκολα για μένα και το αφεντικό μου.
- Για την ακρίβεια τα πράγματα δεν είναι εύκολα και για όλα τα καρότσια που μεταφέρουν ανθρώπους.
- Προχτές μιλούσα με ένα βρεφικό καρότσι, ξέρετε απ? αυτά που σπρώχνουν μαμάδες και μπαμπάδες στους δρόμους της πόλης, μου περιέγραφε το δικό του δράμα.
- Όταν βγαίνει βόλτα αισθάνεται κασκαντέρ και μαζί με το μωρό ρισκάρουν ανά πάσα στιγμή και σε κάθε βήμα τη ζωή τους.
- Έτσι κι η δική μου μετακίνηση είναι μαρτύριο, δεν μπορείτε να καταλάβατε τι «τραβάω».
- Ψάχνω κι αναρωτιέμαι ποιος φταίει.
- Γιατί στην πόλη μου, αλλά και στη χώρα μας φερόμαστε έτσι;
- Φταίει η πολιτεία, φταίνε οι πολίτες; Η έλλειψη παιδείας ;
- Γιατί δεν σεβόμαστε τους νόμους;
- Γιατί δεν τους εφαρμόζουμε;
- Τα παιδιά απ? το 1ο ΕΠΑΛ Χίου θέλησαν να κάνουν τους προβληματισμούς μου εικόνα.
- Έβαλαν μια κάμερα πάνω μου και γυρίσαμε την πόλη.
- Δείτε λοιπόν και σκεφτείτε για τη δική σας στάση.
Σκηνή 4η
- Δεν ξέρω τι περνούσε απ? το μυαλό σας στη μικρή μας βόλτα.
- Κάποιοι γελάσατε,
- κάποιοι αναγνωρίσατε λάθος συμπεριφορές,
- κάποιοι αναρωτηθήκατε ποιος φταίει.
- Ότι και αν σκεφτήκατε, το σίγουρο είναι ότι πρέπει να αλλάξουμε συμπεριφορά και να απαιτήσουμε απ? όσους δεν σέβονται τον άλλο, να αλλάξουν κι αυτοί.
- Πρέπει να φτιάξουμε μια πόλη, μια χώρα με ποιότητα ζωής.
- Απλά η κατάσταση δεν «τσουλάει» άλλο.
Μέρος 4 ο Τα γυρίσματα
Σκηνή 1η
- 1.Τίτλοι με μουσική υπόκρουση.
- 2.Animation. Η σκηνή γυρίστηκε με τη βοήθεια δύο επιπέδων βίντεο.
Στο πρώτο επίπεδο χρησιμοποιήθηκε βίντεο από την κίνηση που κάνει το πρόγραμμα Google earth κατά τη μετάβαση στη διεύθυνση του 1ου ΕΠΑΛ Χίου.
Στο δεύτερο επίπεδο χρησιμοποιήθηκε φωτογραφία από τρισδιάστατο μοντέλο αναπηρικού αμαξιδίου. Στο ίδιο επίπεδο εφαρμόστηκαν οι τεχνικές:
- κίνησης για την περιστροφή και
- μεγέθους για την σμίκρυνση.
Το δεύτερο επίπεδο «τρύπησε» με την τεχνική ?keying?.
Σκηνή 2η
- 1.Το καρότσι βρίσκεται στην αυλή του σχολείου και γυρίζει γύρω από αυτό.
- 2.Η κάμερα προσαρμόζεται στο κάτω μέρος του καροτσιού.
Σε όλη τη διάρκεια υπάρχει αφήγηση και μουσική.
Σκηνή 3η
Η κάμερα προσαρμόζεται σε καρότσι και κάνει βόλτα στην πόλη της Χίου. Για οικονομία χρόνου στα προσβάσιμα και ομαλά σημεία η λήψη γίνεται στο «γρήγορο» με γρήγορη μουσική υπόκρουση ενώ στα προβληματικά σημεία η εικόνα παίζει σε κανονική ταχύτητα με μαυρόασπρό πλάνο και αργή μουσική.
Σκηνή 4η
Η κάμερα προσαρμόζεται σε καρότσι και κάνει βόλτα στην προκυμαία ενώ στο τελείωμα στρέφεται προς τη θάλασσα.
Σε όλη την ταινία υπάρχει μουσική επένδυση με τα μουσικά κομμάτια που αναφέρονται στους τίτλους.
Επίσης έχει γίνει υποτιτλισμός για να αυξήσουμε την προσβασιμότητα της ταινίας μας.
Σκηνή 5η
Τίτλοι τέλους ? Συντελεστές?